12 de setembre 2023

Crònica d'una visita a la Setmana del Llibre en Català, amb Zoraida Burgos de referent

9 de setembre de 2023. Emprenc viatge a Barcelona, cap a la Setmana del Llibre en Català, per a presentar una conversa amb Joan Todó i Andreu Subirats sobre Zoraida Burgos. Fa especial il·lusió, perquè els últims anys he participat en diverses activitats, a nivell col·lectiu i individual, per a homenatjar i, sobretot, fer conèixer, aquesta gran escriptora tortosina.

M’acompanya l’amic Ricardo Gascón, que no els vol perdre aquest acte. Per la seva feina de comercial, té el seu cotxe com a company inseparable, i és difícil que no s’ofereixi tossudament a conduir-me a mi i a molts més, a la gran varietat i diversitat d’activitats culturals que organitzem o que simplement gaudim. Però avui l’he convençut d’anar en tren, i aprofitar l’abonament quatrimestral per a aquest viatge i, qui sap, potser alguna excursió més a la capital. Confessa que fa molts anys que no l’agafa, i avui soc jo qui el guia una mica, no com en altres ocasions on ell coneix perfectament els itineraris, els llocs on és més fàcil aparcar, o dinar en bones condicions.

Sempre que vaig a Barcelona en tren, m’emporto un llibre que pesi poc per a aprofitar el viatge llegint a plaer. Avui, ingènuament, faig el mateix, però el llibre només sortirà a passejar, perquè amb Ricardo la conversa mai no cessa, amb perill que sorgeixin mil iniciatives que fem créixer plegats. Però avui no, avui ens agafem festa de tindre idees, i parlem per parlar.

Baixem a l’estació de França i busquem, inútilment, un lloc per a esmorzar que no adreci cants de sirena a l’allau turística. Ja al Moll de la Fusta, donem un parell de voltes a les parades de la Setmana del Llibre en Català, amb preferent aturada al mòdul 2 de llibres ebrencs, on li toca signar a Joan Roca, i als plafons de l’entrada on ens fem fotos, orgullosos, davant l’exposició Mirades Femenines, comissionada per Rafael Ricote, i que hem organitzat des de diLLUMs d’arts al forn juntament amb els Serveis territorials de Cultura i d’Igualtat i Feminisme, i el Campus Extens de la URV, i en la qual vam proposar a catorze fotògrafes que s’inspiressin en textos de Zoraida Burgos.

A migdia ens adrecem a l’edifici de Correus, on hem quedat per a dinar amb Andreu Subirats i Joan Todó, que ja arriba carregat de llibres. Andreu, que fa anys va viure per la zona, havia reservat lloc a un restaurant petit, amb l’esperança que mantingués l’esperit d’aquells temps, perquè el barri ja no és el que era, es lamenta. Però l’esperança no s’ha de perdre, i dinem molt bé, i costa escollir entre les postres, totes fetes de casa. L’Andreu cita a la cambrera noms dels amos d’abans, quan l’abans era la seva joventut, i ella posa uns ulls que il·lustren la corrua d’anys que han passat.

Parlem de tot i de res, de la vida cultural tortosina, del molt que han canviat els pobles del delta, del Matarranya, del Priorat, ara ja descoberts pel turisme. Recordem la vida d’abans, però som gent d’ara també, i paguem el dinar gràcies a transaccions fetes per Bizum. Decideixo que serà el meu restaurant de sempre, cada cop que vagi per la zona.

La sobretaula és molt agradable i el temps passa de pressa. Arribem sense que sobrin gaires minuts a l’escenari 3 de la Setmana, per a dur a terme la conversa sobre Zoraida Burgos. De seguida ens diuen que ens han de microfonar; verb de difícil conjugació, li dic a la tècnica que ja ve armada amb l’aparell que ens instal·len a l’orella. Temíem que les quatre de la tarda no fos una hora gaire llaminera per a assistir a la conversa, i tot just abans de començar no hi ha gaire gent, sols l’Amàlia Roig i el seu home, amics de Vinaròs, però de seguida es van omplint les cadires i acabem força satisfets de l’èxit.

Jo faig la tasca de presentador, i ens descric, en ser aproximadament de la mateixa edat, com una mena de germans: jo, el gran, del 64; Andreu, el mitjà, del 68, i Joan, el petit, del 77. Zoraida és una mena de mare per a nosaltres, i parlem de la seva generació, de la importància de la reedició de la seva obra poètica amb el llibre Convivència d’aigües (laBreu edicions, 2017) on Andreu va tenir un paper decisiu, de l’evolució del seu estil, des dels poemes més socials del principi, a la precisió dels més recents, del paisatge i del record, omnipresents a la seva obra.

Setmanes abans els vaig proposar que triéssim cadascun un poema, per a llegir durant l’acte, i curiosament els vam escollir per edats: Joan, el petit, un del primer llibre, i jo, el més gran, del seu últim publicat, amb una Zoraida més madura. Segur que tan sols és casualitat; una d’aquestes casualitats que tant m’agraden.

En acabar, tot va de pressa, i dediquem exemplars, i ens fan una breu entrevista, i tot just tenim temps de fer-nos un selfie de record.

Ricardo i jo ens dirigim lentament cap a l’estació; no en línia recta, sinó deixant-nos perdre sense rumb pels carrers del barri, entrant a Santa Maria del Mar (La Catedral de Tortosa no li va al darrere, afirmem convençuts), i a l’antic mercat del Born. La ciutat ens cansa, massa intensa potser, sobrada de contrasts, alguns depriments, i enyorem la calma vora l’Ebre.

Al tren, fem balanç del dia. Repassem missatges familiars, compartim fotografies que ja es pengen a les xarxes. La conversa no se’ns ha acabat després de tot el dia junts, però el cansament fa que decaigui a estones, i potser hi ajuda la foscor que veiem a través de la finestreta.

Arribem a una hora prudent i amb bon sabor de boca. Els carrers, coneguts i amics, ens reben amb cordialitat.

Jo hi torno el proper dia 14, per a signar exemplars de Hi entra de puntetes la llum