22 de març 2024

La nova Rússia de Sergei Eisenstein. Il·lustracions d'Amat Pellejà i textos de Jesús M. Tibau



No recordo exactament quan tinc la primera notícia d’Amat Pellejà, però sí on. Curiosejant per la llibreria La 2 de Viladrich em crida l’atenció un llibre amb textos d’Andreu Carranza, sobre Capa, Hemingway i Orwell, amb il·lustracions al carbó d’Amat Pellejà. Més tard aniria descobrint més llibres amb el mateix format, i després sabria que l’Amat és prioratí com jo, de Marçà, parent a més d’una amiga escriptora, la Montserrat Espallargas. Tantes coincidències ens portarien a coincidir personalment, i a començar una relació que ha acabat donant fruit.
Fa un parell d’anys m’ofereix la possibilitat de col·laborar amb ell, posant textos a unes il·lustracions sobre la pel·lícula La línia general, d’Eisenstein. No coneixia aquesta obra, però és igual, fins i tot millor, perquè la idea és que els meus textos s’inspirin directament en cada il·lustració, obviant qualsevol relació amb la trama del film. Això acostuma a ser fàcil per a mi, m’inspiro sovint en fotografies o pintures d’altres persones per a escriure petits textos, per tant em poso de seguida a la feina quan rebo les quaranta il·lustracions de l’Amat.
El repte em costa més del que imaginava d’inici, però me n’acabo sortint al cap de poques setmanes, sempre amb el dubte si el resultat estaria a l’alçada de les expectatives de l’il·lustrador. Per sort, els meus textos tingueren una rebuda entusiasta, i paraules i il·lustracions es veu que també havien coincidit, com els seus autors.
El llibre veu per fi la llum, amb el títol La nova Rússia de Sergei Eisenstein, publicat per Arola Editors, i podreu jutjar per vosaltres mateixos, aquest llibre, essencialment de l’Amat Pellejà, en què jo hi col·labora, ja que és un llibre d’il·lustracions amb textos, i no un llibre de textos il·lustrat.