Cada
any m’agrada que entre els actes on participo al voltant de la Diada de Sant
Jordi es trobi la visita a les escoles. Enguany he estat convidat per l’EscolaPort Rodó, de Campredó, que ja havia visitat fa un parell d’anys per homenatjar
Gerard Vergés (un dia hauré de fer un resum de tots els moments que m’uneixen,
humilment, al gran humanista tortosí).
El
dia abans de Sant Jordi, doncs, poso rumb a Campredó. Abans d’anar a l’escola,
dinar amb un grup de mestres i l’Emigdi, en qualitat de membre de l’AMPA i,
sobretot, amic ((un dia haurem de fer un resum de tots els moments que ens
uneixen, però aquesta tasca és gegantina fins i tot per a un treballador
infatigable com ell). Aquestes tertúlies improvisades són una delícia, i es
passa de la literatura a l’ensenyament, de la política al futbol, amb senzilla
facilitat. Un dels mestres té la temptació d’explicar les sorpreses que m’han
preparat, però li paren els peus. Jo ja salivo. A les postres no hi ha flam per
a tots, però ens els repartim educadament,
L’entrada
a l’escola sempre desperta expectació. Els mestres em saluden, agraeixen la
meva visita, em fan sentir important, quan ells són imprescindibles. Entren
alumnes de totes mides, els més petits em saluden, agafats disciplinadament
sense sortir de la fila.
I
finalment, em porten ja a l’aula on s’esperen les classes de 5è i 6è de
Primària, en total, una vintena d’alumnes. A mi em situen en un lloc d’honor,
davant la pissarra, envoltat del professorat. Em mimem, i comencen a desfilar
les sorpreses.
I sí,
em sorprenen, perquè fan una nanorepresentació teatral d’alguns dels meus
contes, però no es limiten a llegir-ne un fragment, sinó que en fan una versió,
una interpretació, que transmet perfectament la intenció que volia donar-li
quan vaig escriure’ls. Que el meu humil intent de transmetre emocions, assegut
en solitari davant l’ordinador anys enrere, arribi amb tanta precisió a l’aula
d’una escola de poble, m’emociona. I escric en majúscules ESCOLA DE POBLE,
perquè sempre faig orgullosa bandera del meu origen rural, com l’Emigdi.
Després
em fan una entrevista, amb aquella mena de preguntes que només els xiquets i
xiquetes gosen fer.
Com a
regal, els llegeixo algun conte inèdit, amb intenció que estiguin adreçats a un
públic infantil. Els pregunto si els han agradat, i afirmen que sí, i vull
creure en la seva sinceritat; ells no en saben de ser hipòcrites. Un dels
alumnes aixeca la mà: “crec que els falta un toc d’humor”. Agraeixo la crítica
constructiva i prenc nota.
.
Moltes
gràcies pel tracte i l’estima que m’han demostrat a l’Escola, i a la Institució
de les Lletres Catalanes per mantindre l el seu programa Autors a les aules. En aquest enllaç es fan ressò de la visita amb alguna foto més.
.
PD. Al vespre, a casa, rebo una sol·licitud d’amistat al facebook i un
missatge d’un dels alumnes de l’escola.
Entre altres coses, em diu: “continua així, que ho fas molt bé”. Una de les
crítiques que més m’han aixecat la moral.