22 d’octubre 2016

Dones escriptores

Fa uns dies va ser el dia de la dona escriptora. És evident que quan es dedica un dia a algun fet, és perquè aquest fet es troba en perill o perquè necessita cert recolzament. No descobriré res fent constar que la dona encara es troba en una situació de desavantatge en la nostra societat, i que ho té més difícil per a assolir certes posicions, tot i el molt que s’ha avançat fins ara, i el molt que queda, sobretot en alguns països.
I què faig jo, en aquest sentit, quant a les dones escriptores? Quan em proposo llegir un llibre, mai em plantejo si l’autor és un home o una dona. Tampoc m’ho plantejo quan proposo un llibre al Club de lectura o convido algú al programa de televisió que presento a Canal 21; simplement, em centro en la qualitat, interès o proximitat, que pugui tenir el llibre.
Jo sóc un amant de les paraules, però els números també m’agraden, perquè de vegades parlen molt clar.  I per aquest motiu, m’he posat a comptar els homes i les dones que he convidat al programa Tens un racó dalt del món fins ara, i el resultat és: 146 homes, i 82 dones, és a dir un 64% d’homes. Em pregunto per què convido més homes que dones? No hi ha cap voluntat que així sigui, més aviat al contrari.
I consulto una base de dades on tinc els contactes d’escriptors i escriptores; em poso a fer càlculs i, (us asseguro que és cert) apareixen exactament un 64% d’homes.

Potser si hi hagués més dones escriptores jo en convidaria més al meu programa. I potser, també, si jo (i molts altres) convidessin més dones als seus programes, més dones escriurien? Suposo que cal que tots empemyem una mica des del nostre costat.