29 de maig 2023

A l'Escola Doctor Alberich i Casas

 





26 de maig de  2023. Genial matí a l'Escola Doctor Alberichi Casas de Reus, dins del programa Autors a les aules de la Institució de les Lletres Catalanes. És la segona vegada que visito aquesta escola, i això deu voler dir que van estar satisfets de la meva anterior visita.

Anar a Reus sempre és una mica com tornar a casa, a la ciutat on vaig néixer,  i amb qui la gent de Cornudella hi tenim estrets vincles. M’he agafat un dia de vacances, per tant surto sense pressa i amb prou temps per a anar relaxat durant el viatge en cotxe, perquè la unió de dos ciutats com Tortosa i Reus amb transport públic és d’una complexitat que fa que ni tan sols es plantegi.  Com sempre a totes les escoles, em reben amb un gran somriure i mostres d’agraïment, aquest cop de la mà de maria Josep Adell, que és la professora que ha coordinat l’activitat. Faig dues xerrades, a alumnat de 4t i 5è de Primària, que han llegit una selecció dels meus contes que crec més aptes per a la seva edat. Els xiquets i xiquetes m’esperen asseguts en un semicercle tan estret, que alguns s’han de moure per a deixar-me passar al centre, on hi ha una cadira especial, una tauleta,  una ampolleta d’aigua. Ja des de la distància, quan he travessat la porta, em miren amb expectativa, i fins i tot il·lusió, diria; se’ls veu excitats, engrescats de comprovar que la persona que ha escrits els contes que han llegit és de carn i ossos. Comentem les contes, tenen preguntes preparades per a fer-me, sobre el com i el quan i el per què escric.  Jo intento mostrar-me proper, faig servir els verbs jugar, i xalar, parlo de les paraules, de les emocions, de personatges humils i senzills, mentre professorat i alumnat, en canvi, em fan sentir especial. Els proposo algun joc senzill per a despertar la creativitat, per a trencar aquell pànic antic del full en blanc, i que comenci a despertar-se la imaginació a partir de paraules senzilles i contretes, extretes a l’atzar. La màgia del binomi fantàstic que he vist tantes vegades. Escollir una paraula, com ara cirera, i que tots restin muts, sense saber ben bé què dir, fins que extreus una segona paraula, com forçut, i s’aixequen empeses per ressort desenes de mans amb idees que els han sorgit.

Acabo encaixant mans amb xiquetes i xiquets, que se m’abalancen damunt, i algun m'abraça tendrament i jo que m'emociono.

Escoles i instituts, si us plau , feu servir el programa Autors a les aules de la ILC.