11 de juliol 2010

Calaveres atònites, de Jesús Moncada

Fa unes setmanes m'he fet un regal: rellegir Calaveres atònites, de Jesús Moncada. Si en novel·les com Camí de sirga, Moncada arriba al cim de la narrativa, no li van al darrere els seus reculls de contes. Calaveres atònites, tot i tenir un fil o un personatge conductor, és clarament un recull de relats. Mallol Fontcalda, un jove advocat de Barcelona, arriba a Mequinensa on farà de secretari del jutge Crònides, tot un personatge, i serà testimoni d'un seguit d'històries, confidències i confessions, que seran un autèntic tractat de l'ànima humana. El sexe, sempre tractat amb tendresa i molta senzillesa i naturalitat per Moncada, les ambicions, les enveges, les lluites entre classes socials (molt marcades sempre als seus llibres, en una Mequinensa minera i fluvial com a marc), la mort vista amb l'agut sentit de l'humor de Moncada...


Una delícia que us heu de regalar.

8 comentaris:

Unknown ha dit...

Vaig descobrir Moncada a través de Calaveres atònites. És un fantàstic recull de contes.

pep ha dit...

Calaveres atònites és per mi un dels millors llibres que he llegit mai.I en general l'obra de Moncada crec que ha de ser un referent per a la literatura catalana.

Pilar ha dit...

Saps triar els regals.

Carme Rosanas ha dit...

Jo també vaig descobrir-lo amb aquest llibre i em va agradar més i més que Cami de sirga, l'emblemàtic.

Nat ha dit...

Sen's dubte me l'apunto. Gràcies!

Gabriel ha dit...

Feliç re-lectura! Jo també vaig entrar en el món de Moncada a través d'aquest llibre. Un dels meus llibres preferits d'aquest autor.

Alyebard ha dit...

Un altre pendent per a l'estiu, no me'ls podré acabar tots, com cada any.

Biel Barnils Carrera ha dit...

Jo el que em vull regalar aviat és el recull de tots els seus contes que ha reeditat a labutxaca. Regaleu-vos-el. Bona lectura!