16 de setembre 2009

126è joc literari, a ritme de jota

Fa unes setmanes, el videoblocaire Jesús Ferré va tenir l'enginyosa i divertida ocurrència d'anunciar una xerrada sobre les noves tecnologies d'una forma tan tradicional com una jota, a l'estil de les que es cantaven i es canten a les Terres de l'Ebre. Aquí podeu veure el vídeo.
.
I vet aquí el repte que us proposo al joc literari de tipus creatiu d'aquest mes. Escriure una jota. La mètrica ha de ser la següent: 6 versos heptasíl·labs on rimin els parells (si teniu qualsevol dubte, pregunteu-me). El to d'aquestes jotes és popular i divertit.
.
Envieu-me les propostes a jesusimaite@gmail.com, juntament amb el nom i població si és el primer cop que participeu. Als blocaires us demano que pengeu les jotes al vostre blog i que m'envieu directament l'enllaç, per tal de recollir-los tots en un post.
Totes les jotes sumaran punts per al sorteig del premi del mes de setembre: un lot de llibres cedits per Abadia Editors.
El termini per a participar a qualsevol dels jocs d'aquest mes és el 6 d'octubre.
Aquí podeu consultar el funcionament general dels jocs literaris.

El mestre Jesús Ferré, amb l'humor que el caracteritza i les ganes d'apuntar-se a qualsevol embolic, ha fet un vídeo anunciant aquest joc.



I jo, per no ser menys, també canto al ritme de la jota tortosina:
Per tal de donar exemple
he de ser el primer en rimar
i amb aquest ritme de jota
a tots us vull abraçar
perquè estic molt agraït
de tenir-vos enllaçats.

34 comentaris:

Josep M. Sansalvador ha dit...

Una proposta molt divertida !
Hi participaré gustosament, com sempre. Una altra cosa seria que ens la fessis cantar. I ballar !

McAbeu ha dit...

Jo també m'hi apunto a escriure-la però no a cantar-la ni ballar-la ;-D

Suposo que ho he entès, però el model a seguir seria, per exemple, la cançó "De Roquetes vinc..." dels Quicos?

Patricia ha dit...

Juste per dire que me pense ben que m'avètz raubat l'ordinator que vese sus la fòtò del perfil... :-)

Assumpta ha dit...

Ostres!!! I jo que esperava el Joc creatiu d'aquest mes que ja fa fresqueta i el cervell no està en vaga!! No sé pas si ho sabré fer...

Assumpta ha dit...

Per cert jajaja quins records m'haportat el vídeo!! Un concert de Quico el Cèlio... a Tortosa, deu fer set o vuit anys... Genials!! :-)))

No sé, esperaré a veure com ho fan els demés, a veure si crec que me'n puc sortir...

En Jesús és un crack jajaja clar que tenia bons coros, eh?

Assumpta ha dit...

Perdò, perdò... jo és que sempre em precipito :-))

A veure, tu ens estàs demanant SIS versos, o sigui, UNA ESTROFA només?

Vuit síl·labes per vers, rimant els parells... val, ja crec que m'ha passat el susto.

És així? O ha de ser una jota sencera?

Carme Rosanas ha dit...

Bé... Jesús, en quins embolics ens poses... jo m'apunto a intentar-ho tot i que no sé si me'n sortiré, però m'afegeixo als que no volen ni cantar-la ni ballar-la eh?

Que fins aquí podíem arribar! :)

bajoqueta ha dit...

Ui jo crec que faré d'espectadora :)
Tan de temps escoltant jotes i no se m'ha pegat res :)

Els del PiT ha dit...

A veure si ens aclarim:
Sis versos (ratlles/línies)
Set síl·labes cada vers
On "només" rimen els parells, oi?

No sé si en sabrem, perquè no sé on he posat les ulleres de llegir d'aprop...

Assumpta ha dit...

Els del PiT Vosaltres també interpreteu que només és una estrofa?

Ai, sí, set, set síl·labes jajaja, i jo he dit vuit!!

Joana ha dit...

Més difícil no podia ser? Ho intentaré, però no sé el desgavell que hi faré.

Els del PiT ha dit...

Sí Assumpta, penso que sí es tracta d'una estrofa.

Isabel Barriel ha dit...

Ai! quines coses ens fas fer...
Jesus, vols les jotes per cantar-les tu?

Assumpta ha dit...

(Gràcies, Sergi) :-)

òscar ha dit...

la única jota amb la que em defenso és la de l'abecedari. i encara gràcies!

Joan Figueres i Guíxols ha dit...

Meravellós!
Un text que m'ha agradat força

jesus ha dit...

L'home del racó del mon
una jota ha demanat
Sansalvador i McAbeu,
molt pronte s'han apuntat
Patricia, l'Assumpta, Carme
i Bajoqueta han comentat

Jesús Párraga ha dit...

No val, no val, que n'hi han versos amb més de set síl.labes

jesus ha dit...

Tens raó, em sobra la "i", envio teoria
--------------------
només es compta fins l'última síl·laba tònica, igual que en d'altres llengües romàniques amb abundor de paraules agudes com el francès i l'occità. També determina el ritme la disposició que tenen segons si són tòniques o àtones. Sovint trobem als versos el que s'anomena sinalefa. Aquesta característica consisteix en incloure en una mateixa síl·laba l'última vocal d'un mot i la primera del següent.
--------------------
http://ca.wikipedia.org/wiki/Vers

Rafel ha dit...

Ara m'hi poso.
Per cert, Petròpolis només publica llibres?

Joana ha dit...

Ja he penjat la jota al Bosc dels somnis seguint la de Francesc Mompó.

Rafel ha dit...

Ja tinc la jota penjada. Però ni cantar-la ni musicar-la, eh.

Mortadel.la ha dit...

TIBAU? ESTÀS COM UNA CABRAAAAAAAAA!
Ara me n'hauré de fer un tip d'escoltar-ne.
Ai! Les podriem cantar totes el dia 21 d'octubre, eh? Ostres com riuriem...

Striper ha dit...

M'ahgradariA MOLT PER SOC INCAPAZ NO M'ATREVEIXO.

Patricia ha dit...

Vos sonatz totes Jesús dins lo vòstre país ?

Jesús M. Tibau ha dit...

M'ho estic passant pipa llegint les jotes que m'envieu. les podreu llegir al post que faré el dissabte, però us recordo que el termini acaba el 6 d'octubre.
Ànim!!!

Anònim ha dit...

He deixat el meu al bloc.

6 síl·labes són poc... no sé si he fet bé una elisió...

Helena Bonals ha dit...

M'ho he passat pipa.
M'he inspirat en una jota aragonesa, que m'agrada molt.

Mercè ha dit...

Hola Tibau,

Al meu blog www.mercecliment.blogspot.com trobaràs una estrofa més per a la jota "La corranda de Tibau" (pròxima cançó de l'estiu). Estem contactant amb George Dan perquè la musique.

Una abraçada.

Allau ha dit...

I després, Jesús, a pensar en el disc...

Assumpta ha dit...

Jesús Ferré, estàs com una cabra!! jajaja però m'has fet riure molt!!

Ole la classe magistral de jotes, cantada i tot!! :-))

Assumpta ha dit...

Tibau... he perpetrat el delicte...

http://blogdeassumpta.blogspot.com/2009/09/en-jesus-m.html

Joan de Peiroton ha dit...

http://loblogdeujoan.blogspot.com/2009/09/jotas.html

Heu escapat de la meua vídeo...pel moment! :-))
Una abraçada!

Joan de Peiroton ha dit...

A, se m' havia oblidat que les vídeos cispirinenques eren transsexuals, doncs els meus vídeos!!!:D