22 de setembre 2022

Literatura a l'autobús

 




El col·lectiu cultural diLLUMs d’arts al Forn col·labora amb el Servei de Mobilitat de l’Ajuntament de Tortosa, apropant la literatura a les persones usuàries de les línies d’autobusos municipals.

És el primer any que ideem aquesta iniciativa. D’aquesta manera, el dia d’avui, tres dels membres dels diLLUMs, Montse Pallarès, Domingo Ramos i jo mateix hem pujat a l’autobús de la L3 de Tortosa, que passant pel centre va dels barris de Remolins a Sant LLàtzer, hem explicat la iniciativa a les persones usuàries de la línia, ens hem assegut al seu costat, i els hem llegit textos breus.

La idea ha estat molt bé acollida, i ens han escoltat atentament, gràcies en part a les dimensions de l’autobús d’aquesta línia, i a l’ambient proper que s’hi viu, amb la seva conductora habitual, que coneix els costums d’una clientela assídua i, de vegades, en fa u amica de psicòloga.

A més, s'ha produït un moment màgic. Quan he començat a explicar en què consistia la iniciativa, i que jo llegiria fragments del meu dietari, on parlo de coses senzilles que veig al meu voltant, la conductora ha exclamat que sap qui soc, que jo he escrit sobre ella. I és cert, al llibre L'espectacle de la vida hi ha un apunt on parlo d'una conductora que baixa de l'autobús a la plaça de Remolins i parla amb una dona. I precisament aquest és un dels fragments que portava preparats per a llegir. Ha estat especial llegir-lo mentre ella condueix. El podeu llegir en aquest enllaç.

 M’agrada molt fer aquest tipus d’activitats, fora dels espais habituals com Biblioteques o llibreries, i he fet recitals de contes a fàbriques de xocolate, bars, floristeries o botigues.