L’illa de Bembé, de Mercè Falcó
Rosa dels vents, 2017
III edició del Premi Autor Revelació convocat per l'Escola
d'Escriptura de l'Ateneu Barcelonès
Sinopsi
A finals del segle XIX la Maria, una jove barcelonina de
només disset anys, es enviada pels seus pares a Cuba després de celebrar per
poders un matrimoni de conveniència amb un terratinent sucrer. En aquesta terra
estranya veurà com, acostumada a una vida còmoda i avorrida a Catalunya, el seu
món canvia radicalment: allà haurà d'aprendre a conviure amb un marit molt més
gran i desconegut, uns esclaus africans que li fan de criats i que veneren deus
misteriosos, la corrupció i repressió dels governants, la violència d'una
guerra incipient i la relació amb un funcionari de duanes crioll, tan
apassionada com perillosa, que portarà conseqüències més devastadores que els
huracans que amenacen constantment aquesta idíl·lica illa de l'Atlàntic.
L'illa de Bembé és una epopeia literària emotiva que representa un
mosaic cultural fascinant, ple de personatges que poblen Cuba, una colònia
espanyola on res no és blanc o negre i no sempre es pot anar amb la veritat per
davant.
Comentari
La novel·la comença amb l’enterrament de la protagonista.
Tranquil·litat, això no vol dir que l’autora ens xafi el final, ja que la mort
és el més previsible dels finals, però sí que ens avança que la Maria, aquesta
noieta de Barcelona ingènua i innocent que coneixerem al següent capítol, es
convertirà en una gran dona. Un inici molt potent, i potser arriscat, però que
ens farà tenir ganes de compartir aquesta transformació. Aquesta és una de les
facetes que més m’atrauen del llibre, ser testimoni del creixement de la
protagonista, i de com aprén a prendre les regnes de la seva vida, en un ambient
hostil i masclista, de com s’adapta a les circumstàncies amb intel·ligència, de
com sap treure el millor de cadascú.
Comencem, per tant, amb una noieta de classe bona que ha
anat a menys, obligada per imposicions socials i familiars, sota xantatge
emocional, a casar-se amb un home gran a qui ni coneix. És una història mil
cops explicada, però l’autora li sap donar certs ingredients que ens animen a
explorar-la. Podria haver caigut, per exemple, en la temptació de presentar
algun personatge dolent, molt dolent, que són agraïts i que creen dependència,
però ha decidit fer-los a tots humans, polièdrics, amb els seus dubtes i
matisos, víctimes del moment i del lloc que els ha tocat jugar.
Francesc Panisello, el marit, amo d’una plantació on
treballen esclaus, tenia tots els números per a fer-se odiós, però sovint només
és maldestre, i la seva moral, dins de certs límits que semblen
inquebrantables, és oberta, pràctica i fins i tot un amica liberal.
La llibertat i l’esclavitud, on comença l’una i on acaba
l’altra, de quantes maneres poden vestir-se? Quines formes pot adoptar la fe?
Fins on arriba la màgia? Són preguntes que ens pot fer plantejar el llibre.
Per cert, el col·lectiu diLLUMs d'arts al forn, que ens trobem a Tortosa els primers dilluns de mes, ja fa mesos que vam tenir el privilegi d'escoltar l'inici d'aquesta novel·la en veu de l'autora, i ens plau veure'l ara publicat i premiat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada