De tant en tant,
el món del cinema et dona regals inesperats. Qui m’havia de dir que, a la meva edat,
descobriria una pel·lícula dels anys seixanta, protagonitzada per Marlon
Brando, amb Robert Redford, Jane Fonda i un llarg i esplèndid repertori, que no
recordo haver vist mai fins ara: The chase, d’Arthur Penn, traduïda com, La
caça de l’home, o La jauría humana.
He rebuscat a la
meva memòria infructuosament, perquè em sembla insòlit no haver gaudit mai
abans d’aquest film, i un cop acceptat aquest regal, el gaudeixo plenament.
La interpretació
de Marlon Brando és simplement una interpretació de Marlon Brando; per a
sucar-hi pa. La resta no queden gaire enrere, però el més admirable és el guió.
Es tracta d’una història coral, on l’autèntic protagonista és el col·lectiu d’aquesta
ciutat del sud nord-americà, i tot el catàleg de personatges arquetípics amb
els seus vicis i defectes.
L’espurna que encén
la trama és la fugida d’un pres, interpretat per un jove Robert Redford. És el
típic noi de ciutat petita, rebel, trapella, que es posava fàcilment en
embolics, que en el fons és bona persona, però que la vida el porta pel mal camí
i comet tota mena d’injustícies amb ell; és a dir, el perdedor que ens roba el
cor, que desitgem que se’n surti, però que porta una càrrega de fatalitat al
seu damunt difícil de superar.
La fugida d’aquest
noi remou la ciutat, n’hi ha que l’esperen amb esperança, però per a la majoria
és una pedra a la sabata, el record de les pròpies culpes, de remordiments, la
por a possibles i merescudes venjances, a infidelitats. La societat es
confabula contra aquest noi que fa nosa i que quasi no apareix durant la pel·lícula,
però la seva propera presència sura per damunt de cada escena.
Marlon Blando
interpreta el paper de sheriff atrapat entre el seu autèntic anhel de ser
granger un dia, l’obligació de fer complir les lleis amb justícia, i la
realitat d’ocupar un càrrec que li ha regalat el totpoderós magnat de la vila
que, en un moment o altra, segur, reclama el cost de cada regal. Totpoderós
que, per cert, no pot gaudir del seu poder i riquesa, perquè el seu únic fill, típicament
infeliç i tarambana, s’allunya d’ell irremeiablement.
Alguns
personatges d’aquesta ciutat són realment perversos, ebris de venjança, de
garantir els seus privilegis per damunt dels pobres, dels negres, de les dones
(és a dir, dels forts damunt dels dèbils, com tota la vida, com a tot arreu),
però l’autènticament terrible és la resta de la societat, que gaudeix impertèrrita
de l’espectacle de sang i d’injustícia que es desenvolupa davant dels seus ulls,
gairebé mentre mengen crispetes, còmplice necessària per a tot plegat, hipòcrita,
i que no dubta, covarda, de posar-se del costat del poderós per a vèncer, entre
tots, el més humil.
La pel·lícula em recorda un acudit que li escau perfectament:
Un home li explica al seu amic:
-Ahir mentre passejava pel carrer, vaig veure tres nois que estaven colpejant un pobre coixet. La situació em va irritar, i jo no sabia si ficar-m'hi o no ficar-m'hi.
-I què vas fer?
-M'hi vaig ficar. I entre els quatre li vam donar un pallissa!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada