05 d’octubre 2008

El amor en los tiempos del cólera, de Gabriel García Márquez

En motiu de la reunió del Club de Lectura de Tortosa del 27 d’octubre m’he rellegit El amor en los tiempos del cólera, de Gabriel García Márquez, i he de dir que en aquesta segona lectura encara he gaudit més que la primera i certifico que és una de les obres mestres de l’autor.
Des de la primera línea el lector queda corprès pel llenguatge de García Márquez, pel seu domini d’unes frases perfectes on no hi sobra ni hi manca ni una síl·laba. Els amors interminablement desaforats, les situacions surrealistes o el món ancestral i primari que ens narra amb l’estil característic del realisme màgic, que l’autor domina com ningú, fan que passem les hores enganxats a les seves pàgines.
La selecció acurada i impossible d’adjectius ens sorprèn a cada pàgina. N’he seleccionat una petita mostra: orden casi demente, respiración inerme, naufragio inelectable, corazón insomne, páncreas hermético, mano terrestre, amor domesticado, borrachitos felices, decadencia honorable, parsimonia sacramental, apetito venéreo, olor pensativo, telegramas desaforados, acordeones lánguidos, perfume equívoco, paciencia mineral, tetamenta astronómica, casualidades deliciosas, nostalgia agazapada, azul inverosímil, suplicio fascinante, belleza interminable, senos atónitos, nostalgias alborotadas...

També són moltes les expressions que ens criden l’atenció i que mereixen ser destacades: contienda estéril contra la muerte, humor de naufragio, aguacero de desastre, cataclismo de amor, el peso invencible de su edad, las grietas de su respiración, un manejo ético del olvido, los rumbos inciertos de sus presagios, con el cuervo del destino en el hombro, el estoicismo de un burro de carga, la determinación ciega de los amores contrariados, la lucidez perversa de la nostalgia, el pànico instantáneo de la felicidad...

Per a elegir un fragment només cal obrir el llibre a l’atzar i posar-se a llegir en veu alta unes quantes línies, i notarem com les paraules ens omplen la boca i ens fan reviure les passions dels personatges. De totes maneres, he fet l’esforç de triar-ne algun:

“Al anochecer, en el instante opresivo del tránsito, se alzaba de las ciénagas una tormenta de zancudos carniceros, y una tierna vaharada de mierda humana, cálida y triste, revolvía en el fondo del alma la certidumbre de la muerte.”
“Ni él ni ella podían decir si esa servidumbre recíproca se fundaba en el amor o en la comodidad, pero nunca se lo habían preguntado con la mano en el corazón, porque ambos preferían desde siempre ignorar la respuesta.”
“Ambos se asustaron con la comprobación desoladora de que en tantos años de lidia conyugal no habían hecho mucho más que pastorear rencores.”
“Un presidente liberal no le parecía ni más ni menos que un presidente conservador, sólo que peor vestido.”
“Los síntomas del amor son los mimos que el cólera.”
“Y entonces alcanzó a darse cuenta de que se había muerto sin comunión, sin tiempo para arrepentirse de nada ni despedirse de nadie, a las cuatro y siete minutos de la tarde del domingo de Pentecostés.”
“Una noche regresó del paseo diario aturdida por la revelación de que no sólo se podía ser feliz sin amor sino también contra el amor.”
“Era todavía demasiado joven para saber que la memoria del corazón elimina los malos recuerdos y magnifica los buenos, y que gracias a ese artificio logramos sobrellevar el pasado.”
“La inclemencia de la realidad se metía a borbotones por la ventanilla.”
“Lo comprobó con la compasión de los hijos a quienes la vida ha ido convirtiendo en padres de sus padres, y por primera vez se dolió de no haber estado con el suyo en la soledad de sus errores.”
“Se miró por un instante en el espejo del coche y vio que también su imagen seguía pensando en Fermina Daza”.
“Los seres humanos no nacen para siempre el día en que sus madres los alumbran, sino que la vida los obliga otra vez y muchas veces a parirse a sí mismos.”
“Buques decrépitos, todavía a flote por pura distracción de la fatalidad.”
“Un matrimonio de interés con un hombre que no quiere es la manera más baja de ser puta.”
“Ambos se iban dejando traicionar por los recuerdos, ablandándose sin quererlo, queriéndose sin decirlo, , y terminaban muriéndose de amor por el suelo, embadurnados de espumas fragantes.”
“Se trataban con la confianza de dos esposos que se habían ocultado tantas cosas en esta vida que ya no les quedaba casi nada para decirse.”
“Sin darse cuenta, empezaba a diferir sus problemas con la esperanza de que los resolviera la muerte.”
“El buque avanzaba con sus pasos contados, poniendo un pie antes de poner el otro: un immenso animal en acecho. Fermina Daza había regresado de la ansiedad.”
“Nada en este mundo era más difícil que el amor.”

14 comentaris:

Deric ha dit...

algun dia m'hi hauria de posar i agafar un llibre d'en Márquez, no he llegit mai res d'ell. Alguna recomanació per introduir-me'n?

Anònim ha dit...

Jo no em cansaré mai de rellegir Márquez, el que fa amb el llenguatge no és només art, és pura màgia.

rebaixes ha dit...

Us heu esmerçat en donar-nos un trisagi llarg i deliciós. Quant ignorem i que mai podrem obtenir plenament. Anton.

Doe ha dit...

Doncs jo sincer com sempre, he de dir que només he llegit un llibre de G. Márquez: "Crónica de una muerte anunciada". I tot i que el vaig acabar, no em va dir res de l'altre món, tot al contrari, se'm va fer molt pesat.

Cèlia ha dit...

Garcia Márquez és genial i, a més dels seus llibre, em va encantar la seva autobiografia! D'aquest llibre se'n va fer la pel·li (Mike Newell)però no va ser gaire ben acollida per la crítica perquè hi ha massa sexe. Cal dir, però, que hi surt el Javier Bardem!

Anònim ha dit...

Doncs agafeu 'El coronel no tiene quien le escriba'! Per iniciar-se al 'realisme màgic' és collonut. Jo somnio cada dos per tres en Macondo... Ah! Als enamorats de Márquez us recomano un dels seus llibres de capçalera, d'un autor anomenat Juan Rulfo: 'Pedro Pàramo'. Altres títols de l'autor per iniciar-vos són la 'Mala hora' i 'La hojarasca'. Escuets i mirífics.

Anònim ha dit...

Gabriel García Marquez es así su manera de escribir siempre me ha gustado,excelente tu post y a este libro lo he leído y disfrutado mucho,ha sido un gusto recordarlo,gracias Jesús!

Anònim ha dit...

http://fotosdeamigosblogger.blogspot.com/
Jesús este blog lo he comenzado para guardar un recuerdo de todos mis amigos he puesto una foto tuya,si llegara a molestarte me avisas y la retiro,gracias !

Margarida Aritzeta ha dit...

De García Márquez m'interessen tant les històries com la manera d'explicar-les, aquesta meravella de les paraules que descrius molt bé al bloc. D'ell vaig anotar fa anys un comentari que reproduïa una revista cubana: un autor escriu al llarg de tota la seva vida la mateixa novel.la. En el sentit que té una dèria que l'empeny a escriure i que troba forma a través de les diverses formes i arguments (aparentment diversos) que crea.

Striper ha dit...

Tot un classic que cal rellegir de tant en tant.

Jobove - Reus ha dit...

gran llibre si senyor !!

EMILI NIETO ALCOVER ha dit...

El vaig llegir fa anys, quan va sortir al mercat. He llegit diferents llibres de l'autor (no es pot obviar llegir Cien años de soledad). Les seves històries tenen la força de la selva i crec que és l'autor en castellà que té el domini més prodigiós de la llengua castellana, especialment pel que fa a la sintaxis i l'arquitectura de les seves obres. Construeix frase, darrera frase com si fos una màquina.

bajoqueta ha dit...

He llegit altres d'ell, però este no. El tinc a la llista de pendents.

Eduard Muntaner Perich ha dit...

És un llibre que m'encanta. Una obra mestra d'en Gabo. Tot i que el meu preferit és el Cien años de soledad.

Pels que volieu iniciar-vos us recomano la Hojarasca.

Salut!