23 de gener 2008

Blocaires: nous periodistes?

En un reportatge publicat avui al Diari de Tarragona, Marc Prats fa diverses reflexions sobre el fenomen dels blogs i el seu abast. Entre altres coses, ens diu que "els blogs permeten convertir l'usuari en un nou periodista". Aquesta frase m'ha recordat una trobada amb l'editor Jordi Ferré, quan vam coincidir en un acte cultural i, mig en broma, em va dir que m'haurien d'haver donat acreditació de periodista, fent referència a la difusió que acostumem a donar a aquesta mena d'actes.
No m'estranyararia gens que algun blocaire arribés a aquest extrem, sense tenir en compte els que ja en són, de periodistes, com ara La Marfanta o Tot és possible, entre molts altres. A mi em sembla que, en general, aquest pas no és aconsellable, ja que la gràcia dels blogs són els comentaris fets des d'un punt de vista propi i diferent, de vegades una mica aïllat, i situar el blocaire dins d'una roda de premsa o a primera línia d'un acte cultural, pervertiria el seu ull d'observador. Però aquesta només és l'opinió que tinc en aquests moments, i pot estar equivocada com moltes altres.

En aquest article, el Marc Prats també ha fer una referència a una dotzena de blogs diversos entre els quals es troba Tens un racó dalt del món.

Potser aquest és un tema del qual es podrà parlar a Granollers, durant la I Trobada de la Catosfera, el 25, 26 i 27 de gener, o a Tortosa i Roquetes durant l'Ebrebloc, l'1 i 2 de febrer.

4 comentaris:

Tradiblog ha dit...

Si avui triomfem al Patufet. El Marc Prats ho explica força bé. Ja l'he felicitat abans. Demà en faré un post al meu bloc. Ah! si vols que t'apunti al Tradiblog, ja ho saps. Em faria molta gràcia de ternir-te enllaçat allà. Sobre això que comentes dels periodistes, puc dir-te que l'any passat vaig estar sota el foc del Dracum Nocte de Montblanc amb l'excusa de treure fotos pel meu bloc. Els organitzadors van fer fora tothom per seguretat i a mi em van deixar lliure per treballar de valent sense molestar i discretament vora l'escennari. Enguany hi tornaré esclar. En fi anècdotes. Salutacions company. Lo Consueta de Reus.

SiKNUS.CAT ha dit...

Hehehehe, aquestes coses fan il·lusió... però no es veu gaire bé la imatge.. :( La tens en més gran?

No he notat cap tipus d'"efecte diari"... que no té difusió? :)

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Jesús M., molt adequades les reflexions entre blogs i periodisme. Segur que aquests dies a Granollers se'n paralarà llargament.

La meva intuïció em diu que el punt que expresses és l'adequat: hi ha bloguers, hi ha periodistes i bloguers periodistes o periodistes amb blog.

I de la mateixa manera que allò que agrada o crida l'atenció de determinats blogs per generar opinió és la seva independència dels mitjans, passa com amb la Viquipèdia: t'hi has d'acostar amb ulls ben desperts, perquè no tens ben clara l'autoria dels continguts, ni la font, ni la credibilitat.

I per tant, no pots generalitzar: hi ha bloguers amb molta credibilitat personal que poden generar opinió, però no és pas un fenomen general, ni una equació matemàtica, perquè també hi ha molts continguts en blogs que deixen molt que desitjar.

Salutacions cordials des de Vallromanes

Víctor Pàmies
[Raons que rimen]

Anònim ha dit...

Estic d'acord amb tu referent al fet que un blog no hauria de fer la competència a un mitjà de comunicació, sino que hauria de ser més aviat un recull d'opinions... De fet quan escolto alguns programes informatius, però, a vegades semblen blocs parlats.