14 d’abril 2008

Quanta vida els queda als nostres llibres?

Fa uns dies estava parlant amb un bibliotecari, adicte també al món dels blogs. Comentàvem sobre la virtualitat de tot allò que s'escriu als blogs i la incertesa de la supervivència de la gran quantitat d'informació que circula pels correus electrònics, en comparació amb l'aparent eternitat i consistència que té la lletra impresa. Però ell em va fer un comentari que em va posar els pèls de punta. Per tal d'abaratir costos, la qualitat del paper que s'utilitza actualment per fer llibres no és gaire bona. A les biblioteques, llibres d'una antiguitat de segles tenen la mateixa aparença i es conserven en el mateix estat que obres editades fa poques dècades. Per tot això, ens preguntàvem: Quants anys duraran els llibres que s'editen actualment? Ens sobreviuran a nosaltres? Quantes generacions els podran llegir? A la nostra vellesa haurem de patir en veure esgrogueir-se i desaparèixer els llibres de la nostra joventut?

Que consti que tot això és un comentari des de la ignorància, sense cap base científica sòlida, i espero, si us plau, que em regaleu molts arguments en contra.

10 comentaris:

Anònim ha dit...

benvolgut jesús, lo teu amic té tota la raó del món! el paper que s'acostuma a utilitzar, sobretot el dels llibres de butxaca, no és molt bo, així que hopots donar per fet: d'aquí 100 anyets tots (o gairebé tots) pols!

Això no vol dir que no hi haja paper de qualitat, que n'hi ha, però resulta massa car per a la majoria d'edicions que habitualment comprem...

(amb tot, si te servix de consol, en teoria els exemplars de les Biblioteques Nacionals es deuen conservar en unes condicions òptimes, pel que poden durar uns quants anyets més...)

Anònim ha dit...

He llegit en algun lloc, fa un temps, que els llibre que es fan avui dia tenen una vida d'uns 100 anys (els de butxaca ja ni diguem). Tinc molts llibres a casa i és d'aquestes coses que penses que t'agradaria que passés de generació en generació però clar, vist la poca vida que tindran no se jo...

Farbalà ha dit...

Doncs jo no se si la qualitat del paper és bona o no, o si durarant o no... L'únic que sé, és que sigui com sigui els llibres perdudaran si hi ha gent que en reivindica l'ús. I si el paper és de mala qualitat es torna groguen, fem que s'usi un paper millor, però de dobó cal?? A mi no em fa res tenir els llibres una mica esgrogueits i si no durent 100 anys... Doncs jo tampoc crec que els duri. El que si que estaria bé, és que en les biblioteques hi haguéssin exemplars de més qualitat per a que no es perdin les obres escrites per mans i caps amb talent.

Jobove - Reus ha dit...

Traspasat al món de la música, tots els que l'estimem tenim guardat's el vinils com un tresor, amb el llibres passarà el mateix

salut

jomateixa ha dit...

La mestra del poble està actualitzant la biblioteca de l'escola i em comentava que els llibres de més de 10 anys ja quasi els podia descartar. Se'm van posar els pels de gallina, si hagués de llençar els llibres que tinc de fa deu anys se'm trencaria el cor. Ara que suposo que estan més ben tractats que si estiguessin tocats per les moltes mans dels nens de l'escola.

romanidemata ha dit...

anys enrera, vaig treballar en una empresa consultora de "noves tecnologies" de la comunicació i informació, no hi havia blocs ni webs, només "sistemes de comunicació" i la telemàtica era un sector emergent en alguns sectors, eren al finals del 80...
Només existia appel com a ofimàtica intel.ligent i el ms2 com a sistema operatiu de microsoft, que era una caca...

Llavors es deia que; la telemàtica salvaria el planeta, que ja no s'utilitzaria paper.
Però la realitat ha demostrat que s'ha generat molta més documentació i els llibres, potser se'n llegeixen menys però hi ha molta més gent teclejant...

L'exemple tu que no pares de fer enllaços i comunicant-te amb tot-hom. Quina currada!!!!

salut i bona tarda

ah! fes una ullada a
espaifotografic.cat

Deric ha dit...

Jo tampoc puc donar-te bones noticies!
Estic ficat en el món dels arxius municipals i puc dir-te, amb molta seguretat i amb bastant base científica, que el paper i la tinta que es fabrica avui en dia tindrà una durada aproximada de 50 anys. Després d'això: pols, el no res.

Striper ha dit...

Ara llegeixo algun comentari i em sorpren jo creia que durarien mes.

el llibreter ha dit...

Només cal visitar una llibreria i fer un cop d'ull als matisos del groc que trobareu als llibres de fons.

Una cosa distinta, com diu Dafne, és el to groguenc que dóna el pas dels anys. Hi ha una rara bellesa en les edicions antigues.

Salutacions cordials.

Jordi Gonzalez ha dit...

Potser mori el continent però mentres es salvi el contingut...

(veure post d'en jacme sobre projecte gutemberg)

www.gutenberg.org