20 de novembre 2007

Com ho fem per triar llibres?

Un dels passatemps preferits dels qui estimem la lectura es perdre'ns per les lleixes de les llibreries, fer petits tasts de fragments triats a l'atzar, xafardejar, remenar, cercar algun tresor que ens cridi l'atenció.
Fa poc m'han preguntat com m'ho faig per triar un llibre o un altre. La competència és molt ferotge, i cada cop hi ha més exemplars per poder elegir. Són molts els factors que poden inclinar la balança cap a un o altre llibre: la imatge de la portada, un títol suggerent, la solvència d'un escriptor ja conegut, el desig de fer nous descobriments, una recomanació... Quin és per a vosaltres el factor més decisiu a l'hora de triar un llibre?

Demà els hauré de posar en pràctica, ja que vaig al III Saló del llibre de Barcelona, acompanyat del Club de Lectura de Tortosa com so anéssim d'excursió.

13 comentaris:

Jobove - Reus ha dit...

una bona crítica ens fà decidir bastant a l'hora de triar

salutacions

Anònim ha dit...

Sempre m'he fiat molt de l'intuició, com dius, un imagen, una paraula, el color; m'han influit tant o més com saber coses mes "importants" - autor, estil etc. I de moment, no m'ha anat malament!
També he de dir que gracies a les "noves tecnologies" ara uso sovint un sistema nou. Navegant per una botiga-online (sovint el Amazon), lo tipic, quan mires A, te comenten B, algu te envia a C, surt el titol de D, i acabes mirant Z, una cosa que no te res a vore amb on has començat - pero gracies a alguna "opinio" o "sugerencia" d'algun lector/comprador, que tampoc coneixes, pos, acabes comprant-ho. Si fins i tot les mateixes pagines em "parlen" (i a vatros?), "Brian, he pensat que ja que has comprat XX, potser voldries el WW"!
Em passa més sovint que el recomanat per a la tarjeta de credit que de vegades em queixa de que li surt fum!

Soca ha dit...

És tot plegat... pense.
Però, curiositats, que també sé que algú ho haurà fet: jo he comprat llibres solament pel tacte de la portada o l'olor del paper premsat.
Això, quan tenia més "possibles" i podia permetre'm no encertar.
Ara, ho reconec, m'abandone als clàssics -antics i moderns-.

Júlia ha dit...

Per intuïció o pel boca-orella, malauradament, els taulells no són innocents, més enllà d'edicions 62 i alguna altra, la resta estan amagats o, senzillament, no hi són. La crítica també 'oblida' molts títols i escriptors, que encara és pitjor que sigui dolenta 'que parlin de mi encara que sigui malament'.

Anònim ha dit...

Un bon títol és un ham que no et deixa indiferent. Les primeres línies a la primera pàgina, o un tast unes pàgines més endins, una referència que el bull pel cap llegida a un suplement de crítica literària, el nom d’un autor que ja t’ha fet gaudir abans... fins i tot la declaració editorial de que el paper amb el que s’ha imprès l’obra està lliure de clor. Però jo sempre trio de manera intuïtiva i precipitada, perquè la dona, despassensiada, m’arrossega a l’exterior quan només porte un grapat de llibres estudiats dels milers que resten a les lleixes exposats.

Biel Barnils Carrera ha dit...

Em guio per l'editorial i l'autor però acabo de decidir llegint la primera frase o paràgraf. Crec molt en la teoria del caos i de la casualitat, sovint anem a petar a un llibre més per casualitat que no pas per una decisió raonada.

Ferdinand ha dit...

Jo sé com no ho faig. No llegeixo mai ni una crítica de cap llibre i si en llegeixo d'un en concret aquell llibre procuro no comprar-me'l. Normalment no compro novetats, sinó de 10 o 15 anys enrera o molt més "granadets". Compro els llibres recomanats pels escriptors que admiro, o sigui molts llibres els compro perquè els recomana Borges, o Bolaño, o Rodoreda.

Una abraçada!

digue'm ariadna ha dit...

La mirada es passeja per aparadors, taules, prestatgeries, inclús cubetes (si encara estant col.locant), i, per tapes, cobertes, i contracobertes. Una mirada atenta a autors, editorials, traductors: que et són de confiança amb els anys, que necessites, o que desitges llegir. Agafes un i acaricies un altre, olores unes pàgines, llegeixes els títols, et centres en ell o ella, t'agrada aquesta o aquella... com qui mira un paisatge i es perd en ell... i acabes comprant, per alguna raó, el que t'entra més endins, i surts de la llibreria amb més llibres dels que pretenies.

Anònim ha dit...

em temo que sóc incapaç d'escollir un llibre si abans no n'he sentit a parlar o em sona l'autor. Les vegades que no ho he fet així m'he emportat bons desenganys!

Anònim ha dit...

em temo que sóc incapaç d'escollir un llibre si abans no n'he sentit a parlar o em sona l'autor. Les vegades que no ho he fet així m'he emportat bons desenganys!

L'Espolsada llibres ha dit...

Buf que difícil! D'entrada el tacte i la portada són importants per obrir-lo, si les primeres línies m'enganxen ja està tot fet.
Els consells de gent amb qui solem coincidir, alguna crítica, però sobretot el llibre per si sol ha de tenir aquella cosa que et crida.

Giorgio Grappa ha dit...

Un títol suggeridor diu molt en favor d'un autor, demostra imaginació i originalitat.

El consell d'un amic, sobretot quan l'amic ens fascina, és una magnífica via d'exploració.

Però, de tant en tant, preferisc anar sobre segur i trie autors que ja conec.

Supose que, més o manco, com tothom.

Anònim ha dit...

Jo diria que en primer lloc, l'impuls o la intuició, sobreott a l'hora de "tastar" autors que no conec. A vegades falla, però poques. Després un bon títol també m'atreu, molt més que la part gràfica de la portada, això no em motiva tant. I les recomanacions de les persones que conec, més que no pas dels crítics. Repetir autors que m'agraden és com un vici arrelat.