18 de novembre 2007

El paper de l'editor


Fa unes setmanes, ens vam reunir a Amposta uns quants autors en motiu de la 2a trobada d'escriptors ebrencs. El lema de la jornada era De l'esborrany a la impremta. El tema és interessant i, a més, jo em trobo precisament ara en aquest moment que fa tanta il·lusió de l'espera d'un nou llibre, de triar la portada, de posar-li nom...

Durant la jornada vam comentar que, si bé l'autor és el pare i mare d'un llibre, l'editorial potser n'és la llevadora.

O quin paper creieu que li escau més a l'editorial?

6 comentaris:

Montse ha dit...

I com es fa per publicar la primera vegada? cal anar amb el manuscrit sota el braç? O cal ser conegut? Cal ser mediàtic? francament, em sembla que les editorials són negocis. I si no ho veuen clar... tu creus - amb el cor a la mà- que s'ho llegeixen tot, el que reben? amb el cor a la mà, sisplau...

una abraçada.

Montse ha dit...

evidentment, volia dir si cal anar amb el manuscrit sota el braç d'editorial en editorial (és que no sé si m'havia explicat, sorry)

Ferdinand ha dit...

Cal ser perseverant, i si ningú et vol doncs ho penges al bloc. Les editorials son les riques i l'escritor el pobre, ni més ni menys.
Jo no crec que s'ho llegeixin tot, però suposo que quan portes anys a la professió només llegint-te 5 pàgines saps si sí o si no. És injust, ho sé.

rosa ha dit...

i estic d'acord, la llevadora li escau.

Anònim ha dit...

La veritat, no sabria dir-vos quin paper juga l’editor, i parlo per experiència (no massa encara, però) per que tot just ara nosaltres estem editant el segon llibre. La feina de l’editor no s’acaba quan el llibre surt d’impremta, hi ha una feina de promoció del llibre i de fer rendible la inversió, tant per l’autor com per ell.

Però abans que neixi (surti d’impremta) l’editor fa de “comercial” o de “expert en màrqueting” ajudant l’autor a triar portada i colors, tipografia, etc. L’autor és el creador indiscutible, però és l’editor qui sabrà vendre la obra i per això cal que l’autor cedeixi una mica i deixi certa maniobrabilitat al editor. Em refereixo, en concret, a la portada: un autor pot estar enamorat d’una pintura meravellosa d’un autor famosissim –i encara viu- i aquest li cedeix els drets per utilitzar-lo com a portada, doncs bé, quants llibres hi ha que tenen una pintura com a portada? Quants cridaran la atenció d’un comprador potencial si no destaquen en respecte de la resta?

Jo crec que l’autor i l’editor han de crear un equip, son un equip.

Salutacions,
Alex

Anònim ha dit...

d'altra banda, per publicar el primer llibre, em temo que ni hi ha massa alternativa: cal anar d'editorial en editorial, al cap i a la fi, l'escriptor està venent un producte que pot ser que determinada editorial no necessiti.

Salutacions,
alex